Tennis är en av världens mest populära sporter. Inte mindre än 75 miljoner människor världen över har blivit utövare av och förälskade i konsten att lyckas med en snygg forehand.
Tidiga klädkoder
Många tennisspelare har under de senaste decennierna trotsat de normer och klädkoder som ramar in tennisutövandet och bidragit till trender även utanför banan. Kanske är René Lacoste ett av de mest kända exemplen på detta; en tennisspelare som hade en mer holistisk vision för sitt tennisspel. -En vision som kom att revolutionera tennismodet.
År 1933 började Lacoste tillverka tenniströjor av en modell som var helt ny för sin samtid. Den nätta, luftiga och stilistiskt säregna skjortan har sedan dess blivit populär, inte bara inom tennisvärlden, utan även i hela Västeuropa. En liten krokodil har blivit en världskänd logotyp och du hittar numera Lacosteaffärer i de flesta större städerna.
Damerna i klänning
I början av 1900-talet spelade damer tennis i långärmade klänningar med bälte och korsett. Skaderisken var hög och plaggen måste ha varit både opraktiska och obekväma under spelets gång. Att spela iförd hatt var kutym och först på 1950-talet började damer spela i shorts och utan hatt.
En influens till förändringen var Hollywoodstjärnan Katharine Hepburns vägran att ställa sig i ledet. Hon var känd för att bryta mot både traditioner och könsroller och hennes stilrevolt på banan är en markör i utvecklingen av tennismodet. Bilder i tidningar på henne spelandes i korta shorts inspirerade många andra kvinnor att lämna sina obekväma klänningar utanför tennisbanan.
Det glada sextiotalets mode och sjuttiotalets discoera hittade in i tennisvärlden genom att mana till allt kortare shorts och kjolar och under 1990-talet började vissa spelare som Steffi Graf och Monica Seles bryta mot färgkoden och inkludera lila och rosa i sina tennisoutfits som annars alltjämt hade varit helvita.
På 2000-talet var det dags för tennismodets gyllene era. Spelare som Anna Kournikova, Serena Williams och Maria Sjarapova har inte bara blivit kända för sina idrottsprestationer, utan har även blivit uppmärksammade för sina utseenden. Deras val av kläder har i medier kommenterats minst lika mycket som deras framgångar på tennistouren. Idag sponsras tennisspelare av Adidas, Nike och flera andra kända klädföretag och modetrender inom sport är numera en självklarhet.